Monday, January 05, 2009

Idag är det kallt

Vi va ute och gick en stund förut. Hade frost runt munnen när jag kom in. Då är det kallt må jag säga. Sen drack vi varm choklad, det va det bästa med hela promenaden.

Annars sitter jag bara och planerar dramalektioner idag. Har en ny grupp nior på fredag, och så mina gamla vanliga jobbiga sjuor. Just nu känns det dock lite bättre då jag tror jag har kommit på vad jag ska hitta på den här dramaperioden. Sjuorna tänker jag inte lägga ner min själ i, speciellt som halva gruppens mentor gav mig rådet att inte lägga så mkt som 4 minuter ens på planering till dem, men den nya gruppen nior verkar vettiga så de lektionerna vill jag ska funka. Har fått låna en bok av Linda som heter Visst vågar du! och som handlar om hur man stärker elevernas självförtroende i att tala inför andra. Boken är uppdelad i 10 kapitel, bla fantasi, röst, kroppsspråk och improvisation, och min tanke är att helt enkelt ta ett kapitel per lektion. Börja med fantasi och sedan fortsätta med resterande arbetsområden. Hoppas inte eleverna tycker det är för lite drama, men många av övningarna är enligt mig rena dramaövningar, så förhoppningsvis reflekterar de inte ens över det. Jag kan iaf motivera för mig själv varför jag gör det, och det har jag haft så svårt med de tidigare dramalektionerna, att motivera för mig själv varför jag gör som jag gör. Drama handlar ju om att våga tala inför andra, våga göra bort sig, kunna lyssna, tolka andra personer osv. Så jag tror att det skulle kunna bli bra. Sedan kan man hoppas att eleverna väljer drama igen så att de kan tillämpa det som de förhoppningsvis lärt sig på mer "avancerade" dramaövningar/teaterövningar. Känner att jag kanske får planera utifrån att de väljer drama igen, för att det ska bli bra. Sen om de inte gör det, ja då blir det så.... Det svåra är om några väljer det igen men att det dessutom kommer nya till gruppen. Då kan man inte fortsätta där man var.

Hoppas ni som läser det här hade en bra nyårsafton. Vi hade det bra, om än väldigt lugnt. Eller på dagen skulle Andreas prompt till Åhlens, då var det INTE lugnt. Halva Sthlm hade sökt sig till Åhlens den dagen. På kvällen lyckades vi iaf knåpa ihop väldigt god mat. Synd bara att Ada valde att få sitt kvällsliga utbrott just när vi skulle äta. Efter maten var klockan nästan tolv redan, så efter lite telefonprat med Jennifer och mamma gick vi iväg till en fotbollsplan för att träffa en kompis till Andreas och fira in det nya året. Kompisens flickväns son hade en påse raketer så Andreas va väldigt nöjd när han fick springa och skjuta och smälla. Jag, Hege och Martin stod på behörigt avstånd, ändå höll vi på att få en raket på oss... Tur att den inte träffade vagnen, vilket var väldigt nära. Sen följde vi med dem hem, där Andreas fortsatte med raketskjutandet medan vi andra satt och var trötta i soffan. Nyårsdagen tillbringades hemma hos Marianne och pappa, något som ingen var riktigt sugen på. Trötta och jävliga som vi var...

Nu är det då nytt år... 2009... Förhoppningsvis kommer det hända stora saker det här året, men vad vill jag inte skriva än... Sedan har jag som nyårslöfte att bli en bättre lärare, nu när nyhetens behag har lagt sig. Ska försöka planera lektionerna mer ingående, läsa på innan vad eleverna ska lära sig och inte bara stå med boken i handen och läsa innantill (ja jag vet, det är fruktansvärt). Nästa prov ska en stor del av eleverna ha VG på, det ska jag kämpa för. Sen finns det ju elever där det inte finns nåt hopp alls :-)

Nu ska jag drama vidare.

2 comments:

Osten said...

stora planer...ska det bli bröllop...??? hihi! Hoppas att du har det bra! Jag och Erik kom hem från Dalarna i söndags, där var det mycket snö och temp låg stadigt på -20, fast i söndags var det -28, kallt! nu sitter man här igen, arbetssökande och fattig! Men det kan ju alltid vara värre :) skriver längre en annan dag, och då på fb :) kram på dig!

Sandra said...

Va trevligt det är att få små kommentarer av dig :-) Vi hörs nån annan dag. Kanske kan vi styra upp nån liten träff framöver. Kommer jag till Jönköping inom en snar framtid hör jag av mig så får vi attans ta en fika. kram på dig.