Monday, January 19, 2009

Teliabajs

Sitter på jobbet och kollar på nätet. Facebook, bloggar... Lika med sånt man inte "får". Men vad gör man när man inte har internet hemma längre. Telia är inte riktigt kloka. När vi flyttade hit ville vi även flytta vår telefon och bredband, vilket Telia sa skulle gå bra när vi pratade med dem. Telefonen gick bra, men efter några dar ringde Telia och sa att det inte gick att flytta bredbandet för att det redan fanns ett bredband på den nya adressen. Och mycket riktigt så fanns det det, så vi kontaktade de som bott där innan och sa att de måste säga upp sitt bredband. Det här var i slutet av augusti. Sedan dess har vi haft bredband, och vi har betalat 199 kr till Telia varje månad. Så plötsligt i torsdags hade vi inte internet längre, och när Martin ringde Telia sa de att vårt bredband fortfarade låg på vår gamla adress. Det hade alltså inte gått att flytta. Till saken hör att när vi skulle flytta det i augusti hade de ett erbjudande att man fick flytta allt gratis om man band sig ett år, vilket vi gjorde. Nu har vi hamnat i den märkliga situationen att vi är bundna ett år OCH om vi vill ha bredbandet till där vi bor nu måste vi dessutom betala flyttavgift. På konflikthanteringen skulle Lillian kalla det här en förlora-förlora-situation. Vi har alltså bundit oss ett år, men måste ändå betala flyttavgift om vi ska få bredband. Vi kan alltså inte säga fuck you Telia, och skaffa ett nytt, för vi måste ändå betala 199 kr i månaden fram till september. De är inte rktigt kloka i huvudet. Om de sa att det skulle gå att flytta det får man ju lita på det... Så nu vet vi inte när vi kommer få internet igen. I september?

Till råga på allt är csn helt mongo. Fick brev från dem förra veckan där det står att jag endast behöver betala 2000 kronor det här året på grund av att jag studerar. Eh... va?? Sedan står det att om jag avslutar studierna eller slutar ta studiestöd ska jag meddela detta. Annars åker jag på att betala hela det här årets belopp nästa år, plus det årets plus en straffavgift på 6 % på det här årets egentliga summa. Då undrar jag, vet de inte vem de betalar ut studiestöd till? Jag ringde iaf till dem och förklarade ela situationen, och hon jag pratade med var mycket trevlig. So far so good. Men sen idag fick jag ett meddelande från csn på mailen där det står att beslutet om min studiestödsansökan är färdig, och att jag kan logga in på deras sida för att se beslutet. Jag förstår inte riktigt vad de håller på med? Det enda jag har gjort är att när jag tänkte börja plugga i höstas kryssade jag i en ruta att om jag blir antagen vill jag ha studiestöd från csn. Hade jag vetat att det skulle sätta hela bollen i rullning skulle jag aldrig kryssa i den rutan. Jag tror att csn och Telia har gått ihop sig mot mig. Det enda jag hoppas är att det helt plötsligt inte står i csn`s papper att jag fått studiestöd förra terminen. För då ryker ju möjligheten att plugga ytterligare ett år i framtiden, om jag vill det. Men så kan det väl inte bli? Som sagt, de måste väl veta vem de betalar ut pengar till åtminstone? Eller?

Jag hade en tävling idag med mina femmor. Den som gjorde den finaste smörgåsen, och lyckades få med allt från matcirkeln på den skulle få ett pris. De ansträngde sig väldigt mycket en del. Två fck pris. Ett tuggummi... Undrar vad det kallas? Mutedagogik?

1 comment:

Unknown said...

Men vad fan... Avtalsbrott eller? BRÅKA, BRÅKA, BRÅKA.