Friday, October 10, 2008

Blondinbella del 2

Såg precis på programmet Debatt, där Blondinbella medverkade för att tala om sin alkoholkonsumtion (eller vad var egentligen syftet?). Vissa är tydligen av den åsikten att hon gjorde dåligt ifrån sig i programmet, men jag tyckte hon gjorde sitt bästa av den lilla tid Josefsson gav debatten. Det var dock inte hennes insats i programmet jag tänkte skriva om, utan det eviga tjatet om att hon som förebild för unga tjejer inte borde dricka alkohol. Visst, jag tror att hon inte berättade hela sanningen när hon påstod att hon bara dricker ett glas vin till maten då och då, och hon ÄR minderårig vilket innebär att hon enligt lag inte får dricka alkohol överhuvudtaget. Men annars då? Hennes blogg har ett vettigt innehåll, hon sköter skolan exemplariskt, hon engagerar sig mot anorexi/bulimi hos unga tjejer och har startat en kampanj mot sexuella övergrepp, hon har startat ett eget företag som har ett ganska unikt koncept och hon har ett mål i livet (advokat). Ändå anses hon inte vara bra förebild för tjejer på grund av sitt alkoholdrickande. Då är min fråga; vem har unga tjejer som förebild idag? Britney? Rosing? Alla trådsmala modeller som knappt äter? Eller är det kanske kronprinsessan Viktoria? Som lärare ser jag dock att de "förebilder" unga tjejer har i skolan är de som gapar mest, börjar röka å supa tidigast, de som vågar bråka mest med lärarna, de som knappt dyker upp på lektionerna... När jag tänker tillbaka på när jag själv gick på högstadiet var det precis dessa tjejer jag såg upp till, några andra fanns knappt. Visst, nån enstaka idrottsstjärna kanske, men som ointresserad av sport smäller de inte speciellt högt. Och de som man borde se upp till klassades som töntar, och det ville man ju inte bli. Nej, jag tror nog att Blondinbella får godkänt som förebild av mig. Hon ger förhoppningsvis småtjejerna insikt i att man inte behöver va trådsmal, att man kan lyckas med det man vill och att man ska satsa på skolan. Samtidigt behöver man inte va helylle och sitta hemma hos mamma varje helg.

I en perfekt värld hade dock Blondinbella röstat vänster, hängt på Söder, åkt tunnelbana som vanliga Svenssons och skrotat sin päls. Men jag antar att man inte kan få allt här i världen...

Från det ena till det andra. Peter Jidhe är verkligen en riktig tönt. Vad gör han på IDOL egentligen? Vad gör han på TV överhuvudtaget. Han är stel, onaturlig, kass och... ja precis, en tönt. Tänkte visa klippet här när han intervjuar Zlatan, som verkligen är så kul. Tyvärr var det borttaget från Youtube. så egentligen tjänar det jag skrivit om honom ingen nytta. Men det får stå kvar. Använd er fantasi instället, hur väl Zlatan skulle kunna trycka till den lilla haren Jidhe.

Ps. Har läst att Jidhe ska va en riktig skitstövel egentligen, så därför ger jag mig själv tillåtelse att kasta skit på honom. Man ska dock inte tro allt man läser, så är det inte sant ber jag om ursäkt ifall han eller någon i hans familj läser det här.

Tror ni han har någon familj? Stackars satar i så fall...

;-)

No comments: