Monday, April 28, 2008

Avskyr att komma på rubriker på mina inlägg

Lyssna på det här gott folk. Om en familj väljer ekologiska alternativ på dessa varor:

mjölk
fil
musli
knäckebröd
mjöl
havregryn
ägg
bananer
potatis
kaffe
morötter

blir matkostnaden 300 kr mer i månaden. TREHUNDRA! (Källa: Konumentverket) Att välja bort ekologiskt på grund av den ökade kostnaden håller alltså inte. Vidare kan jag meddela er att om 25 hushåll väljer ekologiska alternativ på ovan listade varor får 3 kor och 28 hönor leva ekologiskt, vilket innebär att de får äta ekofoder samt att de får utlopp för sina naturliga beteenden. Vidare skulle 17 kg kemiska bekämpningsmedel inte behöva spridas på våra åkrar, 570 kg handelsgödsel inte behöva användas och nära 6 hektar mark skulle kunna ställas om till ekoodling.

Jag tycker det är rätt tänkvärd fakta, som vi alla bör ha i åtanke när vi går där i affären och av ren vana väljer icke ekologiska varor.

Apropå det så hörde jag nån för ett tag sen som sa att ICA:s ekologiska kakao kostar hela 5 kronor mer än vanligt kakao, vilket den personen mer eller mindre menade är skandal. Men snälla, hur ofta behöver man köpa kakao? Så vida du inte dagligen äter kakao direkt ur förpackningen märks det inte ens att det kakao du köper är fem kronor dyrare. Och äter du kakao direkt ur förpackningen tycker jag nog att du gott kan betala de extra fem kronorna, för då är du en rätt äcklig människa.

No comments: