Tuesday, June 06, 2006

Solen skiner

I dag har det varit ganska varmt, och på torsdag säger de att det ska bli sommar. Över tjugo grader i hela landet. Det är skönt, men det skapar solångest. Alla rusar alltid ut i solen då, spelar boll, grillar och solar, solar, solar. Trots att man helst vill dra för persiennerna och ligga å slappa i soffan så måste man gå ut annars är man en dålig människa. Iallafall känns det som. Va dyster jag låter... Har nog blivit färgad av den boken jag håller på att läsa, Jenny av Jonas Gardell. Jag anar nånstans att det boken som redan nu är väldigt svart kommer bli svartare än den mörkaste natt innan jag är färdig med den.

I dag har jag och Karin suttit i skolan hela dagen och fixat med våran uppsats. Man är lagom trött på den nu, men det känns ändå bra för den kommer nog bli ganska bra tills den ska in för tryckning. Mycket bättre än vad jag trodde den skulle bli, den dagen för ett år sedan då jag började skriva på den. Måste verkligen köpa den skivan sen. Känns lite konstigt att inte ha hört de texter som vi snart kan utantill.

Nu i kväll har jag och Martin varit ute och gått den obligatoriska promenaden, sen har jag gjort rabarbersoppa. Den smakade ungefär som mammas... Bra för att vara första gången. Apropå mamma ringde jag till henne förut. Tänkte bland annat prata lite om pappa med henne. Jennifers mamma hade träffat på honom på coop. Han hade varit full... Jag blev jätteledsen när jag hörde det. Mamma hade visst varit där samtidigt, och det är konstigt att hon inte sagt nåt till mig. Men hon känner säkert att hon har en anledning till det. Iallafall ville jag prata lite med henne om det, men när jag ringde var det Maj-Gull som svarade, min moster. Det var kul att prata med henne. Det var länge sen. Hon sa att mamma hade gått och lagt sig för hon var lite sjuk. Sen när hon gick in till mamma och sa att jag var i telefonen sa mamma att hon inte orkade prata med mig. Blev lite ledsen när jag hörde det. Hade räckt med att hon sagt att hon inte orkade prata, nu när hon la till orkar inte prata me henne kändes det som att det vare riktat emot mig. Jag vet dock att det inte var det, så jag är inte så ledsen över det. Inte alls egentligen om jag tänker efter.

Snart fyller Martin år. Det känns lite kul. Jag tror att han kommer bli glad över sina presenter.

Nu ska jag bädda sängen sen ska vi sova. I morgon ska jag sitta i 4 timmar och lyssna på information om Jönköpings kommun. Nån som vill byta?

God natt

No comments: