Friday, June 27, 2008

I sommarens soliga dagar

Vet ni vad jag tror? Jag tror inte att jag tycker om sommaren. Tror inte att jag har tyckt om sommaren på rätt länge. Sorgligt kanske, jag vet inte. Nu undrar ni säkert varför jag inte tycker om sommaren, så det ska jag tala om för er. För det första vill man ha sol och värme, man längtar och drar likhetstecken mellan värmen och allt det roliga som ska hända. Så även jag. Så blir man så jävla deprimerad över att solen och värmen aldrig dyker upp, och ruttnar inne framför TV:n. MEN... Jag tycker inte ens om när det är så där jättevarmt. Jag dras med i den kollektiva väderdepressionen som råder i Sverige, och jag tycker inte ens om när det är så där varmt som "alla" vill ha det. Är inte det sjukt? Är inte det sjukt att jag går och känner mig nere för nåt som egentligen är rätt okej enligt mig? Allt beror ju på att det ska vara på ett speciellt sätt när det är sommar. Nåt man längtar till resten av året, för att slutligen återigen bli besviken. Årstiden ger mig bara så mkt ångest. Man ska vara btun, smal, det ska solas och badas, grillas, resas, picknickas... Ja, listan kan göras lång. Hur ofta blir det dock så? I mitt fall, typ aldrig, vilket skapar känslan av att man är en totalt misslyckad människa.

Nej, jag tycker om våren, hösten och vintern. Det är årstider som inte ställer några som helst krav, och som inte skapar skyhöga förväntningar. Då kan man ta en promenad och titta på lövens alla färger, se på kmopparna som just slagti ut och krypa ner under en filt med varm och choklad, tända ljus och bara mysa. Det gör liksom inget om hela hösten regnar bort, för det är vad som förväntas av den. Och därför skapas ingen massdepression.

Nu tror ni säkert att jag är bitter över vädret, eller att jag är bitter för att jag inte har en massa saker inplanerade i sommar, och kanske är det så. Jag tror dock att jag faktiskt menar varenda ord. Julen får ta en massa skit hela tiden. Den skapar höga förväntningar och blir aldrig som man tänkt, och gör ensamma människor extra ensamma. Men det är ju bara ett par dagar. Sommaren är ju för farao typ tre månader. Nej, jag tycker vi bojkottar sommar. Eller iaf ordet sommar. För även om jag inte tycker om värmebölja trvis jag ju ärligt talat när det är soligt och lagom varmt. Det är bara begreppet sommar som ger mig ångest.

Gud vad jag svamlar...

No comments: