Saturday, May 30, 2009

Glass glass i stora lass...

... så sa alltid min mommo.

Idag har vi varit i Söderköping och ätit lunch och glass. Det var mysigt att sitta vid Göta kanal i solen och titta på alla människor. Finns en glassrestaurang i Söderköping som heter Smultronstället som är ganska välkänt. Det var väl det som lockade mest med vår lilla utflykt :-) De har massa smarriga glasskreationer, men för att äta nån av dem fick man stå och vänta på ett bord precis som på vilken restaurang som helst, och sedan äta på restaurangen. Eftersom vi ville sitta vid kanalen och äta fick vi snällt beställa vanlig kulglass i bägare/våffla i en liten lucka i väggen, men det var gott ändå. Svartvinbärsglass med chokladbitar och citronglass med maränger, och så lite mjukglass uppe på det :-)

Jag vet inte om jag har skrivit det förut, men vi flyttar till Ulricehamn i sommar. Har fått en toppenlägenhet ganska centralt, med utsikt över sjön och allt. Vi har inte skrivit kontrakt än så jag vill inte riktigt ropa hej än, men han som äger huset säger att det är vår, så vi får väl lita på det. Ska bli ganska kul att flytta dit. Sen om jag får lappsjukan, det återstår att se.

Jag är så arg på vår löneassistent på jobbet. Hon ska fylla i bland annat min årslön på en blankett som sedan ska ligga till grund för min föräldrapenning. Jag har ju en fast månadslön varje månad, och sedan fyller jag ut den med drama och andra vik varje månad. Då säger FK att jag ska räkna ut ett snitt på det som jag tjänar utöver min fasta månadslön, och räkna in det i min årslön. Löneassistent sa dock till mig att "övertid och vik aaldrig räknas in i det". När jag sa att jag pratat med FK sa hon att "ja dem får man ju olika besked av beroende på vem man pratar med". Men jag har pratat med två olika nu på FK och båda har gett mig samma besked. Plus att på deras hemsida står det att övertid och vikariattillägg kan räknas in om det är återkommande. Nu är det ju FK som bestämmer och lönetanten kan ju inte göra egna regler tycker man, och hon sa att hon skulle ringa FK och fråga. Jag är dock rädd att hon bara kommer fråga hur man räknar ut årslönen, och får då svaret att man ska ta månadslönen x 12, vilket man ska. Men hon får ju inte glömma att fråga om mina återkommande extratimmar varje månad, vilket hon säkert gör med flit bara för att jävlas. Detta resulterar då i minst en tusenlapp mindre i månaden under ganska lång tid... Är jättenervös för att det inte ska bli rätt, och kan inte riktigt tänka på nåt annat... Till saken är den att hon är väldigt fyrkantig, omedgörlig och sur så man vill gärna inte hamna i diskussioner med henne. Fast rätt ska ju vara rätt, tycker ni inte det?

I övrigt handlar mitt liv mycket om magknip just nu. Morgon, middag, kväll (och natt). Samt det faktum att det snart bara är tre veckor tills bebisen är beräknad. Konstigt...

1 comment:

Jennie said...

ja tänk vad fort tiden går, bara 3 veckor kvar!!!

har hört mycket om söderköpings goda glass. men själv har jag inte fått smaka ännu. om jag nånsin får det.

kram kram